Generace Z se k cestování inspiruje ze sociálních sítí

čtvrtek, 23. května 2024, 12:30 Marketing, Reklama MediaGuru

Spontánnost, rozmanitost a živý program přes den i v noci, to vše od cestování očekávají mladí cestovatelé. Jakým způsobem je oslovují české cestovní kanceláře?

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Léto se blíží a s ním i hlavní cestovatelská sezóna. Po pandemii již nabralo cestování na síle a mnoho lidí má pocit, že musí dohnat ztracený čas. Podle průzkumu „Travel in 2024: The New Traveler společnosti PMG se lidé, včetně těch z generace Z, vydávají na cesty zejména za účelem relaxace. Mladí lidé preferují při cestování spontánnost a mnohem více se snaží začlenit do kultury navštěvované země. Jak tyto cestovatele vnímají tuzemské cestovní kanceláře, jak na ně cílí a jak je oslovují? 

Mladí reagují na trendy ze sociálních sítí

„Mladší generace, často cestující ve dvojici a bez dětí, dává přednost ceně před kvalitou servisu. Typicky vyhledávají ubytování s nabídkou pouze snídaně, na rozdíl od rodin s dětmi, které upřednostňují koncept ‚all inclusive’. Důvodem je, že během pobytu často podnikají rozmanité výlety. Dalším rozdílem je, že mladá generace vyhledává živější destinace, které nabízejí širokou škálu aktivit jak během dne, tak i ve večerních hodinách,“ popisuje pro MediaGuru Ondřej Žiška, marketingový ředitel holdingu Student Agency a RegioJet.

Podle Kateřiny Pavlíkové, tiskové mluvčí Čedoku, klade mladá generace při cestování jednoznačně důraz na zážitky. „Hodně reaguje na trendy ze sociálních sítí a také se více zajímá o udržitelnost nebo aktivnější dovolenou,“ přibližuje s tím, že i z tohoto důvodu obměnil Čedok svůj Aktivity klub pro dospělé o cvičení jógy, fitness nebo další sporty. „Stejně tak jsme připravili koncepty pro dobrodružnou dovolenou s aktivitami, jako jsou skútry, čtyřkolky, windsurfing či kite. Společně i s našimi průvodci a animátory, kteří jsou převážně ze stejné věkové kategorie, se tak zaměřujeme i na novou cílovou skupinu a formu dovolené, aby je cestování prostě bavilo,“ dodává. 

CK Blue Style mezi svými zákazníky pozoruje rychle rostoucí skupinu nejmladších cestovatelů do 25 let, kteří chtějí zpravidla ve dvojici k moři. „Ti volí většinou termíny mimo hlavní letní sezónu a letí do exotických destinací,“ říká tisková mluvčí cestovní kanceláře Lucie Hasman

Zájezd přes cestovku není jen o ležení v resortu na pláži

V komunikaci chce Čedok postupně bourat mýty, které někteří z mladých cestoval vnímají u zájezdů s cestovkou. „Proto připravujeme i nové koncepty a nabízíme také oblíbené adults only nebo párty hotely, stejně tak propagujeme různé adrenalinové zážitky, gastronomii, sportovní aktivity a další zábavu,“ vyjmenovává Pavlíková. Nově se také tato cestovní kancelář zaměřuje i na butikové hotely, vily a apartmány, mimo hlavní turistická střediska, kde je součástí balíčku s ubytováním i pronájem auta. „Každý rok také otevíráme nové destinace, jak v exotice, tak v bližších místech, ukazujeme nejen tzv. instafriendly místa, ale i lokality, které jsou nyní oblíbené v souvislosti s filmy, seriály nebo dalšími pop-kulturními trendy,“ doplňuje. 

S mýty o cestovkách bojuje v komunikaci také Invia. Podle Michala Bošely, jenž ve společnosti působí na pozici Head of Brand and Communication, lze mladé lidi charakterizovat zejména jejich preferencí cestování po vlastní ose s co nejmenším rozpočtem. Tento přístup se však postupně časem mění v závislosti na výši příjmu, absenci času nebo založení rodiny. Komunikace na mladší generace u nás hraje důležitou roli, ale má odlišnou formu a zejména účel ve srovnání s naším klasickým zákazníkem. Naším cílem je mladou generaci inspirovat v cestování a skrze tyto inspirace ať už destinační, gastronomické, nebo aktivní jim i ukázat, že zájezd přes cestovku není jen o ležení v resortu na pláži, a že to vůbec nemusí být dražší. Tzn. chceme mladé oslovit, udržovat s nimi kontakt a trošku si je ‚vychovat’ v naše zákazníky,“ říká Bošela a dodává, že cílem komunikace není primárně prodat zájezd, ale inspirovat a zvýšit povědomí o značce Invia.

Mladí preferují krátké, dynamické formy komunikace

Není překvapivé, že k oslovení mladé generace využívají cestovní kanceláře  a agentury zejména sociální sítě, nejčastěji Instagram, TikTok či YouTube, kde nasazují videoobsah, cestovatelské kvízy, ankety, soutěže i spolupráci s influencery. „Skvěle nám fungují i ‚meme’ formáty,“ prozrazuje Bošela s tím, že součástí komunikace značky Invia je také její blog nebo spolupráce na projektech typu DJ No.1 se stanicí Óčko. Čedok zase do posledních svých kampaní zapojil i umělou inteligenci, která se podílela na přípravě spotů i klíčových vizuálů. 

Blue Style, jež nyní v komunikaci využívá postavu Amora, na mladou generaci cílí i svou nadlinkovou kampaní. „Stručné a jasné sdělení je směřováno na všechny potenciální zákazníky, mladou generaci nevyjímaje,“ vysvětluje Hasman. Navíc cestovní kancelář připravuje ve spolupráci s provozovateli televizí a rádiu krátké pořady o cestování. „Už pátým rokem jsme také titulární partner rodinného festivalu Blue Style Prima Fest, který proběhne 12.–13. července 2024 v zábavním parku Šikland ve Zvoli nad Pernštejnem,“ dodává. 

Podle Ondřeje Žišky lze obecně říci, že mladší generace preferuje krátké, dynamické a vizuálně bohaté formy komunikace, naopak starší spotřebitelé oceňují více tradiční a detailní přístup, včetně dlouhých textů a podrobných popisů. V komunikaci využívá Student Agency a RegioJet často i personalizované nabídky, aby odpovídaly konkrétním zájmům a preferencím dané věkové skupiny. Kromě sociálních médií pracuje s display reklamou, PPC, emailingem, optimalizací webových stránek pro vyhledávače, a nepomíjí ani offline kanály, jako jsou tisk nebo venkovní reklama. „Tato rozmanitost nám umožňuje dosáhnout širokého spektra zákazníků a přizpůsobit naše sdělení specifickým potřebám každé skupiny,“ doplňuje Žiška. 

-stk-