Významné marketingové události roku 2013

pátek, 27. prosince 2013, 12:16 Marketing MediaGuru

Co významného přinesl rok 2013 na českém poli marketingové komunikace?

Rok 2013 je téměř za námi. Přinášíme přehled významných událostí za uplynulý rok v oblasti marketingu.

(1) Mobilní operátoři mají za sebou tarifovou „revoluci“

Jaro bylo ve znamení tarifové „revoluce“. Odstartoval ji operátor O2 oznámením, že jako první na trhu přichází s revoluční změnou – s tarify Free. Novinku podpořila jedna z nejdražších kampaní v historii O2, jež vsadila na myšlenku hnutí hippie. Jedním z počinů byla i květinová mozaika s nápisem Free na pražském Václavském náměstí. Další operátoři Vodafone a T-Mobile následně zlevnili také.

(2) Svůj boom zažívají virtuální operátoři

Po první vlašťovce Blesk mobil vydavatelství Ringer Axel Springer, jenž zahájil v listopadu roku 2012, se s virtuálními operátory roztrhl pytel. Svého operátora má například také vydavatelství Mafra s názvem Mobil.cz, obchodní řetězce Tesco a Coop  či poskytovatelé energií ČEZ, Centropol nebo Lama mobile. Své vlastní virtuální operátory si spustily i mobilní operátoři: T-Mobil představil Kaktus, Vodafone se vrátil k Oskartě.

(3) Banky mění komunikační koncepty

Česká spořitelna, Raiffeisenbank, GE Money bank, Equa bank či banka Zuno mění svůj komunikační koncept. Česká spořitelna upustila od dua bankovních poradců Lenky a Tomáše a zaměřila se na rodiny s dětmi, pro které hledala prezidenta pro rodinnou zábavu. Stala se jím bejbypunková skupina Kašpárek v rohlíku. GE Money vsadila na sarkastického kocoura, Raiffeisenbank zdůrazňuje individuální péči pro klienty, Equa bank zabírá v reklamách pouze dolní část těla a Zuno se vymezuje proti retro bankám.

(4) ČEZ podporuje pozitivní emoce

Na podzim spustila společnost ČEZ novou imageovou kampaň, v níž sází na silné emotivní příběhy. Jednalo se o významnou změnu v dosavadní komunikaci značky, která reaguje na nástup alternativních poskytovatelů energie na český trh v posledních letech. Novou komunikací se sloganem „Naše energie je až na druhém místě. Protože na prvním je ta vaše“ chce podpořit vztah ke značce, a tím i loajalitu zákazníků. Velký důraz klade ČEZ i na svůj věrnostní program Štáva.

(5) Sazka představila novou image

Sazka má novou image, která představuje společnost jako inovativní, zábavnou a spolehlivou. Po 30 letech Sazka také modernizovala svou vizuální identitu, která by měla více zdůrazňovat zábavnost značky. „Sazka by neměla být jen sázkovou kanceláří, ale společností, která poskytuje zábavu,“ dodal k redesignu generální ředitel společnosti Robert Chvátal. Spolu s tím se změnila reklamní komunikace a postupně se rebranduje 6 500 prodejních míst.

(6) Lidl spustil souboj v kuchyni

Maloobchodní řetězec Lidl přišel na podzim s novým dlouhodobým komunikačním konceptem, jehož cílem je povznést každodenní rutinu vaření na zábavu. Staví na česko-slovenském souboji dvou kuchařských es – českého šéfkuchaře Romana Pauluse a jeho slovenského protějšku Marcela Ihnačáka. Uvedení konceptu s názvem Kuchyně Lidlu předcházela masivní teaserová kampaň.

(7) Praha staví novou identitu na citoslovcích

Pražská informační služba (PIS) změnila svůj vizuální styl. Jejím novým symbolem se stal stylizovaný rozcestník, který znázorňuje Prahu jako křižovatku měst. Vizuální styl staví na emocích, pocitech a zážitcích návštěvníků Prahy a prezentuje se pomocí anglických citoslovcí jako Oooh, Wow, Mmm či Yeah.

(8) Rebranding Volksbanky na Sberbank

Na českém trhu došlo k prodeji společnosti Volksbank mezinárodní bankovní skupině Sberbank. Nová značka vstoupila formálně na trh na konci února, kdy byly spuštěny webové i facebookové stránky, po čemž následoval rebranding všech 23 poboček banky. V srpnu pak zahájila první imageovou kampaň se sloganem „Váš příběh. Vaše banka“.

(9) Škoda a Hyundai se kočkují

Korejská automobilka Hyundai letos spustila srovnávací kampaň, v níž se vymezovala proti české značce Škoda. Kampaň nakonec pomohla k nárůstu prodejů obou automobilek, a tak není divu, že kočkování pokračuje. Na pražském letišti se objevil billboard značky Hyundai s nápisem „Welcome to the land of Hyundai“ (Vítejte v zemi Hyundai), na což reaguje Škoda Auto s billboardem „Nenechte si nic nakukat“.

(10) Politické kampaně sázely na kontakt a sociální média

Období začátku roku a podzimu byla ve znamení politických kampaní. V lednu spolu soupeřili o voličské hlasy prezidentští kandidáti, od léta do konce října se voliče snažily přesvědčit politické strany kandidující do poslanecké sněmovny. Kandidáti i strany napříč politickým spektrem sázeli zejména na kontaktní kampaně, sociální média a outdoor.