Active se chce zbavit nálepky tradiční rádiový dům

pondělí, 10. prosince 2018, 13:00 Rádio Martina Vojtěchovská

Skupina Active, která zastřešuje mj. rádia Evropa 2 a Frekvence 1, pracuje na tom, aby byla vnímána jako tvůrce audio obsahu a zábavy, vysvětluje výkonná ředitelka Martina Říhová.

Martina Říhová, foto: Active

Martina Říhová, foto: Active

Dřívější rádiová společnost Lagardere Active ČR zažívá rok změn. Po jarním odchodu francouzského majitele a příchodu nového vlastníka, společnosti Czech Media Invest, ve které drží většinu Daniel Křetínský, změnila svůj název nejprve na Radio Active a později na Active. Změna názvu má odrážet multimediální zaměření skupiny a začátek nové éry v mediálním prostředí, které značně ovlivňuje digitál a nové technologie. O plánech a postavení skupiny, která vedle rádií Evropa 2, Frekvence 1, Bonton, Dance a polovičního podílu v rádiu Zet, provozuje multimediální projekt Pigy a streamovací služby Youradio a stále významněji se orientuje také na produkční a promoční aktivity díky divizi No Limit, jsme mluvili s výkonnou ředitelkou Active Martinou Říhovou.

Už je to rok, co jste přišla do vedení rádiové společnosti, tehdy ještě nesoucí název Lagardere. Předchozích osmnáct let jste strávila v komunikační skupině Publicis a v mediálních agenturách MediaVest a Starcom. Nakolik je práce v médiích odlišná od světa mediálních a kreativních agentur?

Neliší se to zas tak podstatně. Vidím tady u lidí podobnou náladu a stejné nadšení, jaké bylo ve Starcomu. To mě těší, nemusím nikoho do ničeho nutit. Výhodou je i to, že s novým tuzemským vlastníkem jsme schopni řešit věci rychle a přitom tak, aby byly smysluplné.

Kdo je vaším přímým partnerem k diskusím na rovině vlastníka?

Jednám přímo s Danielem Křetínským a s klíčovými 3-4 lidmi kolem něho. Ten tým je relativně úzký, věnuje se nejen naší skupině Active, ale i Czech News Center a dalším firmám, které patří pod Czech Media Invest.

Společnost Active je samostatnou firmou v rámci Czech Media Invest (CMI). Bude to platit i nadále?

Všechny mediální entity CMI stojí vedle sebe. Snažíme se logicky spolupracovat tam, kde to dává smysl, a to všem zúčastněným stranám. Hlídáme si, abychom se vzájemně nekanibalizovali. Mám pocit, že toto uspořádání umožňuje právě rychlejší domluvu a reakce. Zároveň udržuje i výkonnost lidí. Jestli se někdy do budoucna bude měnit, tak to nedokážu říct, ale v tuto chvíli fungujeme v oddělených firmách.

Ani se nebudete stěhovat do jiných prostor? Dlouholetým sídlem společnosti Active je budova ve Wenzigově ulici v Praze, která už leccos pamatuje.

To se teprve uvidí. Sedíme ale v budově, jejíž vnitřní uspořádání je z 90. let, takže našim dnešním potřebám nestačí. Stěhování jinam by nám pomohlo.

Pokud se podíváme na firmy, patřící pod CMI, s kterou z nich Active spolupracuje nejvíce?

Spolupracujeme prakticky se všemi – s Mall.TV, Euromedií i Czech News Center.

Takže si můžeme představit, že by se nějaké pořady například z Frekvence 1 mohly objevit ve vysílání Mall.TV?

Neřekla bych, že máme v tuto chvíli přímo ambice dělat pořady na Mall.TV. Prvotní je obchodní, klientská spolupráce. Učíme se využívat i produktové spolupráce, ale teď je ještě brzy na to říkat, jestli třeba Frekvence 1 bude mít na Mall.TV nějaký svůj obsah. Nechci to vylučovat, ale teď to ještě neřešíme.

Od ledna příštího roku bychom rádi zahájili programatický prodej rozhlasové reklamy.

Martina Říhová

Co je pro vás na postu výkonné ředitelky Active primární – řešit extenze a spolupráci s dalšími firmami v CMI, nebo řešit spíš „vlastní“ firmu dovnitř?

Když jsem před rokem přišla, tak jsem se zaměřila na vnitřní reorganizaci uvnitř firmy a začali jsme pracovat i na našem vnímání zvenku. Jsme pořád považováni za tradiční rádiovou firmu. Nechceme ale být ani tradiční, a ani jen čistě rádiová. Chceme být vnímáni jako producent audio obsahu a zábavy. V audiu máme našlápnuto díky Youradio (mobilní hudební aplikace, ve které je možné skládat playlisty podle vlastního výběru, spuštěna v roce 2013, pozn. red.). Té platformě maximálně věřím. A toho tradičního se chceme zbavit.

Jak to chcete udělat?

To bude trvat pár let. Máme tu skvělý tým lidí, snažíme se je ale posouvat trochu jinam. To chce svůj čas. Naštěstí žádné radikální změny nepotřebujeme. Některé věci je třeba upravit, a přizpůsobovat vývoji trhu, teď například pracujeme na Frekvenci 1.

Letos na jaře jste na Frekvenci 1 upravili program a hudbu. Jsou změny u konce?

Posunuli jsme muziku, abychom se více vyhranili, proto teď hrajeme asi nejvíc pop-rock z rozmezí 90. let až 2010. To neznamená, že nemáme žádné písničky z 80. nebo 70. let, ale primárně se na starší muziku nechceme orientovat. Upravujeme zvukové obaly, přeházeli jsme programové schéma. Na změnách stále pracujeme a určitě ještě nejsou u konce.

Frekvence 1 je vidět i v kampani „Zapni rádio, vypni starosti“, která teď běží napříč všemi médii. Je to cíl, ke kterému se má Frekvence 1 posunout?

Aktuální kampaň je jakousi meziverzí k finální podobě, kam chceme Frekvenci 1 postupně směřovat. V té kampani říkáme, že Frekvence 1 starosti posluchačů nevyřeší, ale že jim alespoň na chvíli vyloudí úsměv na rtech. Koncept Frekvence 1 se bude dál vyvíjet. Nejde ale o žádnou revoluci, spíš o logickou evoluci – takže změny musí být postupné a pozvolné. Evropu 2 není potřeba tolik měnit. Musíme ale hlídat, aby se obě stanice k sobě nepřibližovaly a nepřekrývali se jejich posluchači. Určitý překryv vždycky bude, ale nesmí přerůst v kanibalizaci.

Když se tedy vrátíme k avizovanému záměru zbavit se nálepky tradiční rádiový dům a být poskytovatelem audio zábavy, je Evropa 2 tou hlavní značkou, přes kterou chcete tento záměr naplňovat?

Právě, že to není jenom Evropa 2. Na mnoho projektů je Frekvence 1 nenahraditelná. Evropa 2 i Frekvence 1 jsou velmi komunitní rádia a obě značky jsou velmi silné. Mají vysoké spontánní povědomí, až na úrovni 89 procent. Rozdíl mezi nimi je ten, že Evropa 2 se od začátku jasně profilovala jako rádio postavené na muzice. Mladým lidem do třiceti let to ale dnes už nestačí. Oni si muziku asociují také s jinými kanály, jako jsou Spotify nebo YouTube. Evropa 2 má pro ně význam sociální, kontaktový. Positioning Frekvence 1 se v průběhu let měnil, není v povědomí spojený s jasnými atributy. A to je také důvod, proč teď na Frekvenci 1 pracujeme – aby bylo zřejmé, jaká část té „zábavy“ stojí za tímto rádiem. Komunita obou rádií je ale celkově velká a když se zaměříme jen na jednu stanici, tak si okruh zbytečně zúžíme.

Co připravujete pro digitální média?

To je permanentní téma. Máme mnoho rozvojových věcí, které nás baví a které nám jdou, jako je Pigy nebo Youradio. Samozřejmě, že vymýšlíme, co s nimi dál. Youradio se rozšíří o zpravodajské podcasty Youradio News. Platforma Youradio umožňuje sestavovat si vlastní obsah. Jasně že, to asi všichni posluchači nevyužijí, ale sama o sobě ta možnost je skvělá. Pro nás je to ale zajímavé i obchodně, protože budeme schopni programaticky prodávat rádio. To zatím u nás nikdo nedělá. Rádi bychom s tím začali od ledna příštího roku. Slibujeme si od toho také to, že získáme víc dat o posluchačích. U Pigyho se zase rozprostíráme multimediálně, jdeme přes rádiový obsah, eventy až po aplikace, hračky, školky, knížky, časopisy atd. Pigyho záběr je široký a stále ještě posouváme jeho hranice.

Kdy odstartuje personalizovaná zpravodajská obdoba Youradio News, na kterou jste získali grant od Googlu?

Uvedeme ji na začátku roku. Posluchači si budou moct nastavit to, co chtějí poslouchat. V zásadě ale půjde o podcastovou verzi Youradia zaměřenou na zpravodajství. Youradio News připravuje speciální redakční tým tří lidí.

Ještě jsme se nezmínili o regionálních rádiích Bonton, Dance a o rádiu Zet.

Rádiu Bonton se daří, poslechovost zvyšuje. Dance Radio loni prošlo kompletní obměnou, zatím ale ještě sledujeme, jaké budou mít změny efekt. Pokud se žádný neprojeví, budeme přemýšlet o tom, jak ho dál profilovat. Možná by se mohlo stát takovým naším inkubátorem, kde bychom si testovali možné novinky. V případě rádia Zet oba majitelé (Active 50 %, Media Bohemia 50 %, pozn. red.) o dalším vývoji jednají.

Martina Říhová, výkonná ředitelka, Active

Výkonnou ředitelkou společnosti Active (dříve Lagardere Active ČR) byla jmenována v listopadu 2017. Začínala v roce 1995 v PR agentuře GCi Prague. O rok později přešla do agentury MediaComPraha, pro kterou pracovala tři roky. V roce 1999 nastoupila do Leo Burnett Advertising na pozici strategic media director. Od roku 2002 řídila agenturu MediaVest, v roce 2007 byla jmenována CEO Starcom Mediavest Group.  Od srpna 2016 do podzimu 2017 zastávala pozici CIO Publicis One.