Na český trh loni vstoupilo více než dvacet nových značek

středa, 11. března 2020, 11:15 Marketing, Retail MediaGuru

Do Česka v loňském roce přišlo 22 nových značek, zejména z odvětví módy. Je to nejvíce v regionu.

Ilustrační foto, zdroj: Westfield Chodov

Ilustrační foto, zdroj: Westfield Chodov

Český trh vnímají zahraniční firmy jako velmi perspektivní pro vstup do střední a východní Evropy. Do regionu vstoupilo v loňském roce celkem 70 maloobchodních značek, přičemž nejvíce – 22 – přišlo přes Českou republiku.

„Česká republika reprezentovaná hlavně Prahou si stále udržuje pozici klíčového trhu pro vstup maloobchodních značek do regionu střední a východní Evropy. Láká především rostoucí kupní silou, kterou generuje velký počet zákazníků z řad místních obyvatel a mezinárodních i lokálních turistů,“ vysvětluje Jan Kotrbáček, vedoucí retailového týmu pro střední a východní Evropu společnosti Cushman & Wakefield.

Většina ze značek, které na tuzemský trh loni vstoupily, pochází z USA a Německa a působí v módním odvětví: jedná se o prodejce oblečení, šperků nebo doplňků. K nejznámějším z nich patří třeba sportovní móda Under Armour či Björn Borg. Silně zastoupený byl i sektor stravování – například americká síť pizzerií Domino’s, rakouské mikrokapsle Waterdrop nebo sušenky Manner. Svůj první showroom otevřel v Praze také prodejce elektromobilů Tesla.

Nové značky, které na český trh vstoupily v roce 2019

Oděvy

  • Brooks Brothers
  • Comma
  • Lolë
  • McQ by Alexander McQueen
  • Suite Benedict
  • Yves Salomon
  • Zocha

Sportovní móda

  • Björn Borg
  • Under Armour

Klenoty

  • Montblanc
  • Yes Jewellery

Doplňky

  • Witchen

Jídlo & pití

  • Cafepoint
  • Domino's
  • Charlie Foot & Friends
  • Waterdrop
  • Whiskey Bar & Museum
  • Manner

Automotive

  • Tesla

Zábava

  • Madame Tussauds

Parfumerie

  • Aquaflor

Pro vstup volí zahraniční značky stále nejčastěji Prahu, některé však sází i na další města. Domino’s kupříkladu otevřelo své první dvě pobočky v Brně, Manner začal v Olomouci.

Zatímco v regionu střední a východní Evropy si celé dvě třetiny značek vybraly pro svůj start nákupní centrum, v České republice se pro tento typ provozovny rozhodlo jen 10 značek oproti devíti, které zvolily tzv. high street, tedy obchod v některé z hlavních nákupních ulic. To je segment, který má Praha nejsilnější z celého regionu a který je dlouhodobě primární vstupní branou pro příchod nových značek na zdejší trh. 

High street by měl v tomto ohledu hrát významnou roli i v příštích letech, kdy se má otevřít několik velkých projektů v centru Prahy, mimo jiné 100 Yards, City Palais, Náměstí Republiky 7 či multifunkční projekt Savarin, který do Česka přivede gastronomický koncept Time Out Market.

Všechny zmíněné projekty se nacházejí v lokalitě hlavní pražské nákupní ulice Na Příkopě či v jejím bezprostředním okolí. Právě „Příkopy“ jsou nejdražší nákupní třídou ve střední a východní Evropě z hlediska nájmu: jeho výše zde dosahuje 235 eur za metr čtvereční a měsíc, což Českou republiku řadí na 18. místo v žebříčku zemí podle nejdražších nákupních ulic světa. V rámci regionu CEE zaujímá druhou příčku Budapešť, a to s velkým odstupem: nejvyšší dosahované nájemné zde činí 150 eur za metr čtvereční a měsíc.

„Centrum Prahy je pro maloobchod atraktivní z několika důvodů. Jde o koncentrovanou a kompaktní oblast, zónu UNESCO, jež se díky značnému množství památek a turistických atrakcí i jedinečné atmosféře těší vysokému počtu lokálních i zahraničních návštěvníků. Jde o největší obchodní, společenské a kulturní centrum v celém regionu střední a východní Evropy. Nejfrekventovanější lokality pražského centra se tak mohou pochlubit návštěvností 100 000 lidí denně,“ dodává Kotrbáček.

V letošním roce by mělo přibýt srovnatelné množství značek. Nejzásadnější je příchod módního řetězce Primark, který na Václavském náměstí 47 otevře svůj první obchod. Z luxusních brandů do Česka letos zavítá především Chanel, který se připojí k dalším značkám pro nejnáročnější zákazníky v Pařížské ulici. Do retailových parků by měl přibýt německý diskontní řetězec Tedi a nizozemský Action. Ze zábavního sektoru se jedná o vstup slovenského řetězce Cinemax do obchodního centra Olympia Olomouc a společnosti Leopark do Centra Černý Most. Své služby začne nabízet také španělský start-up Mr. Jeff, nabízející služby čistíren a prádelen. První obchod má otevřít také čínský výrobce mobilních telefonů Realme, která je zatím dostupná u jiných prodejců. Již na začátku února otevřel v Praze pobočku nejstarší barbershop na světě Truefitt & Hill.

-stk-