Virtuální realita proniká i do českého maloobchodu

neděle, 6. února 2022, 08:55 Retail MediaGuru

Virtuální realita, umělá inteligence nebo třeba robotická ruka. Moderní technologie stále více dobývají svět maloobchodu a pandemie vše jen urychlila.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Virtuální realita, umělá inteligence nebo třeba robotická ruka, která komunikuje se zákazníkem pomocí světla, pohybu a zvuku. Moderní technologie stále více dobývají svět maloobchodu. Změny a inovace v retailu nejvíce urychlila pandemie a s ní spojená omezení. „Nové technologie se snaží detekovat a vytěžit hluchá místa v prodejních kanálech, a to právě na poli retailu, ale také online,“ říká Pavel Kozler z agentury Knowinstore.

Jednou z netradičních technologií, které může zákazník na prodejních plochách spatřit, je robotická ruka. Tu využívají nejčastěji potravinové řetězce či drogerie, které je umisťují přímo do regálových uliček. Jejich hlavním cílem je na první pohled zaujmout potenciální zákazníky a udržet jejich pozornost co nejdéle. Nárůst prodeje produktů, u kterých byla robotická ruka použita, mohou být v rámci desítek až stovek procent. Značka takto prezentovaného produktu se rovněž i lépe vštípí zákazníkům do povědomí, neboť 40 % z nich si po opuštění obchodu pamatovalo, o jakou značku se jednalo.

„Pro naše klienty využíváme robotickou ruku Tokinomo, která slouží k přímému prodeji produktu a komunikuje se zákazníkem světlem, pohybem a zvukem. Ve chvíli, kdy zaznamená blížícího se nakupujícího, propagovaný produkt rozsvítí, začne s ním hýbat a přiblíží jeho výhody. Zastoupí tak funkci hostesky, oživí regál a interaktivní formou produkt odprezentuje. Výhodou je, že si společnosti samy určí, jak chtějí své zákazníky oslovit,“ dodává Pavel Kozler.

Kamenné prodejny Vermont vznikaly kompletně ve virtuální realitě, zdroj: Vermont

Kamenné prodejny Vermont vznikaly kompletně ve virtuální realitě, zdroj: Vermont

VR propojuje světy offline a online

Další v poslední době využívanou technologií v retailu je virtuální realita. Dá se díky ní propojit svět offline a online, tedy nákupní zážitek na internetu s tím v kamenné prodejně. Zároveň je pro firmy nástrojem ke zjišťování nákupních zvyklostí zákazníků a pomáhá při vývoji nových produktů. Umožňuje také prezentovat produkty, které nemohou být umístěny na prodejně.

„V současné době využíváme vlastní řešení na platformě Oculus Quest 2 - Wellen Virtual Lab. Našim klientům jsme ve virtuální realitě schopni prezentovat prvky interiéru prodejen nebo komunikace. Klient má svůj vlastní set a po nahrání si ho může sám procházet,“ dodává Petr Šimek z agentury Wellen.

Módní skupina Vermont například otevřela v prosinci loňského roku multibrandovou prodejnu v plzeňské Olympii. Při stavbě a navrhování se spojili se společností Virtuplex a za použití virtuální reality byla průběžně ověřována nejen podoba, ale i praktická funkčnost. Společnost si před otevřením nechala ve svých prostorách na Pohořelci vytvořit zmenšenou verzi prodejny, takzvaný mockup o velikosti 100 m². 

Vafo Praha, výrobce krmiv a doplňků pro zvířata Brit, nechává zájemcům nahlédnout pomocí virtuální prohlídky do své továrny v Chotovinách. A není to jediné využití virtuální reality. Firma letos plánuje vytvořit AR katalog Brit produktů. „Cílem je přinést informace o produktech v interaktivní formě, a hlavně postupně snižovat, v rámci naší strategii udržitelnosti, množství tiskovin,“ říká Tereza Alvarez Sone, Marketing manager Vafo Group.

Firma Preciosa zase díky virtuální realitě umožňuje zájemcům nahlédnout pod ruce sklářských umělců, vidět zblízka tradiční výrobu produktů a poslechnout si vyprávění tvůrců. Cílem bylo přiblížit tvorbu zahraničním klientům v showroomech v zahraničí. 

Notino zase používá různé nástroje virtuální reality při prodeji kosmetiky online. Například Virtuální zrcadlo, které funguje díky spolupráci s partnerem L´Oreal, Umožňuje vyzkoušet si díky rozšířené realitě reálné produkty např. na mobilním telefonu. Aplikace přesně ví, kam umístit rtěnku a řasenku nebo barvu na vlasy. U zákaznic, které využily tento nástroj, byl zaznamenán až o 30 % lepší konverzní poměr. Tento nástroj funguje i na kamenných pobočkách.

A prostřednictvím virtuální reality se Česká republika představila na světové výstavě EXPO Dubaj 2020. Díky společnosti Virtuplex se návštěvníci české expozice po nasazení VR brýlí Oculus Rift ocitli třeba v bazénu v Mariánských Lázních,  „utrhli" si hrozen na moravské vinici nebo se prošli po skalách v Českém ráji. 

Nový sklad Coca-Coly v Kyjích využívá moderní technologie, zdroj: Coca-Cola HBC

Nový sklad Coca-Coly v Kyjích využívá moderní technologie, zdroj: Coca-Cola HBC

AI pro komunikaci nebo předpovídá zájem o zboží

Maloobchodníci také stále více využívají umělou inteligenci (AI). Například u personalizovaného nakupování jsou oblíbenou aplikací chatboti. Podle odhadů 91 % uživatelů internetu denně komunikuje s chatbotem. Další specializovanou aplikací pro AI je nárůst používání hlasového vyhledávání a osobních asistentů. Google uvádí, že 27 % lidí na internetu provádí hlasové vyhledávání pomocí svých mobilních telefonů.

Umělá inteligence je také často využívána v moderních distribučních centrech při kontrole správnosti přípravy a nakládky. Využívá ji například Coca – Cola HBC, Rohlík.cz nebo Zásilkovna. O naskladňování a vyskladňování palet se starají automaticky řízené zakladače, které obsluhují regálový systém.

Zákazníci sice umělou inteligenci v mnoha podobách zpravidla nevidí, je však důležitým článkem pro zkoumání spotřebitelského chování. Výhodou rovněž je, že pomocí automatizací procesů se daří snižovat náklady a čas na přípravu promo aktivit přibližně o 50 %, čímž se tyto technologie stávají dostupnějšími a roste tak o ně zájem.

„V oblasti retailu využíváme vlastní umělou inteligenci G-PromoAI, která má pomoci s podporou prodeje a automatizací procesů při tvorbě konceptů například pro soutěže nebo další projekty, které jsou k podpoře prodeje určeny. Zároveň průběžně analyzujeme získaná data. Z dosavadních více než 500 tisíc responzí, které jsme za poslední dva roky získali, dokážeme předem říct, jak bude promoakce úspěšná a jakou lze očekávat účast,“ říká vedoucí sekce Aktivačních agentur v Asociaci komunikačních agentur Ondřej Gottwald z Garp Integrated.

Metaverzum láká velké hráče, chtějí tak oslovit mladé

úterý 11. ledna 2022

Text vznikl ve spolupráci s Asociací komunikačních agentur

-zue-