Trh reklamy v místě prodeje kontinuálně roste
Čistý objem trhu reklamy v místě prodeje v roce 2015 dosáhl hranice 6,7 miliard Kč.
Celkový objem investic do reklamy v místě reklamy kontinuálně roste. V roce 2015 činil 6,71 miliardy korun, což je o 7,2 % více než v předchozím roce. Jedná se o nejvyšší objem za poslední čtyři roky, ukazuje pravidelný monitoring reklamy v místě prodeje (POP), na němž se podílí POPAI ve spolupráci s agenturou OMD Czech (výzkumné oddělení OMG Research).
Monitoring, který probíhá již od roku 2011, staví na třech úrovních sběru dat. Vychází jednak z deklarovaných čistých finančních objemů členů POPAI, jednak z informací z veřejně dostupných zdrojů a také z finančního objemu reklamních nosičů vyrobených v zahraničí a instalovaných v České republice.
Celkem 16 členů POPAI deklaruje v roce 2015 obrat 1,573 miliardy korun realizovaný v rámci produkce POP komunikačních médií, což je o 5 % vyšší hodnota než v roce 2014. Z veřejně dostupných informací bylo popsáno celkem 67 subjektů, které investovaly celkem 4,259 miliardy korun. Co se týče finančního objemu reklamních nosičů vyrobených v zahraničích, ale instalovaných v České republice, odhaduje se objem na 0,875 miliardy korun. Celkový objem investic do reklamy v místě prodeje vznikl součtem uvedených tří částí monitoringu.
Úroveň monitoringu (net net v mld. Kč bez DPH), 2012-2015
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
1. Deklarované obraty POPAI (sběr OMD) | 1,446 | 1,398 | 1,496 | 1,573 |
2. SMB, SOHO, Obchodní rejstřík + veřejné zdroje, odhad | 3,028 | 3,615 | 3,944 | 4,259 |
3. Dovoz ze zahraničí | 0,895 | 0,752 | 0,816 | 0,875 |
Celkem | 5,368 | 5,765 | 6,255 | 6,707 |
Z pohledu typologie POP médií reprezentují největší objemy produkčních investic podlahové POP prostředky (34 %), následované regálovými prostředky (20 %). K pokladnám a obslužným pultům souhrnně směřuje 14 % objemu investovaných prostředků a nástěnné a fasádové POP prostředky navýšily v roce 2015 svůj podíl o 10 procentních bodů na 18 %.
Struktura investic do POP komunikačních médií
Z produktových kategorií využívají nejčastěji POP prostředky potraviny (21 %), kosmetika (19 %) a nápoje (13 %). Nejvyšší nárůst zaznamenaly kategorie farmaceutických přípravků (z 5 % na 12 %) a služeb. Naopak poklesl podíl kategorií nápojů, spotřebního zboží a potravin.
Investice podle produktové kategorie
Dalším zajímavým údajem, který vyplývá z projektu monitoringu, je podíl dočasných versus trvanlivých nosičů POP. V 2015 se podíl trvanlivých nosičů (58 %) poprvé dostal nad dočasné. Během příštích let se ukáže, zda se jedná o strukturální změnu směrem k výrobě a instalacím dlouhodobějšího charakteru.
Investice do permanentních a dočasných POP médií
Celou studii si můžete prohlédnout zde: monitoring-invstic-do-produkce-pop-medii
-stk-