Privátní značky posilují, promoce nabírají na tempu

středa, 18. listopadu 2020, 10:30 Marketing, Retail, Výzkum MediaGuru

Privátní značky rostou rychleji než značkové zboží. Jarní výrazný pokles promocí se na podzim neopakuje.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Pandemie koronaviru se významně podepsala na celkové spotřebitelské důvěře. Během druhého čtvrtletí poklesla o 14 pb., přičemž důvodem jsou především obavy ze ztráty zaměstnání. Češi jsou nyní méně ochotni utrácet, což se mimo jiné projevuje i na růstu privátních značek a vývoji promocí. Ukazují to nejnovější data výzkumné agentury Nielsen. 

Česká republika se s 55% podílem zboží prodaného v promocích dlouhodobě drží v čele evropského žebříčku. Zatímco během první vlny pandemie, kterou charakterizovaly panické nákupy a předzásobování, promoce klesaly, na podzim se situace neopakuje. V dubnu pokles činil zhruba 4 pb., v létě se promoce vrátily na původní hodnoty, nyní je pokles jen ve výši necelého jednoho procentního bodu.

Promoce se však nevyvíjejí ve všech kategoriích stejně. U piva, kde promoční podíl přesahuje 70 %, na jaře poklesl o 1 pb., se v září zvýšil o 2 pb. U mouky, jejíž podíl v promocích poklesl na jaře o 43 pb., narostl na podzim o 7 pb. 

Vývoj promocí v době pandemie u potravin a vybraných kategorií, zdroj: Nielsen

Vývoj promocí v době pandemie u potravin a vybraných kategorií, zdroj: Nielsen

V drogerii podíl promocí poklesl ještě více, v dubnu dokonce o 10 pb., nyní o 3 pb. U vybraných kategoriích pokles promočního podílu trvá, i když je menší než v jarních měsících. U čisticích prostředků do myčky i přes pokles o 20 pb. rostou prodeje. Ukazuje to, jak lidé mnohem více dbají na péči o domov, čistotu a hygienu. 

Vývoj promocí v drogerii a u vybraných kategorií, zdroj: Nielsen

Vývoj promocí v drogerii a u vybraných kategorií, zdroj: Nielsen

Privátní značky rostou 2,5x rychleji než značkové zboží

Privátní značky v současnosti rostou 2,5x rychleji než značkové zboží. Zatímco růst značkových výrobků se pohybuje na úrovni 5 %, privátní značky dosahují téměř 11 %. I v tomto případě však není stejné tempo růstu napříč kategoriemi.

Například u pracích prostředků, alkoholických nápojů či trvanlivých potravin rostou spíše značkové výrobky. U surovin na pečení, nealkoholických nápojů, mléčných výrobků se více daří privátním značkám. Rovněž se v privátkách daří chlazeným výrobkům, zejména hotovým jídlům a polévkám, kde obchodní řetězce velmi dobře podchytily rostoucí poptávku.

Růst privátních značek a značkového zboží ve vybraných kategoriích, zdroj: Nielsen

Růst privátních značek a značkového zboží ve vybraných kategoriích, zdroj: Nielsen

V důsledku pandemie lze očekávat polarizaci spotřebitelů do dvou skupin. Na jedné straně budou stát lidé, kteří byli pandemií přímo zasaženi, například ztrátou zaměstnání, a musí tedy omezovat své výdaje. Pro ně se cena dostane do popředí zájmu a privátní značky s nákupy v promocích budou představovat řešení v jejich finanční situaci. Na straně druhé se nacházejí spotřebitelé, kteří o práci nepřišli a peněz mají zatím dostatek. Ti si v maloobchodě budou chtít dopřávat luxus, o který přišli nemožností cestovat a bavit se.

-stk-