Apple je dál nejhodnotnější značkou. Co ukázal nový žebříček?

pátek, 16. května 2025, 07:25 Marketing MediaGuru

Od roku 2006 se hodnota žebříčku Global Top 100 zvýšila o více než 9,3 bilionu dolarů a aktuálně dosahuje 10,7 bilionu dolarů.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Apple zůstává nejhodnotnější světovou značkou, následovaný Googlem a Microsoftem. Vyplývá to z nového žebříčku TOP 100 nejhodnotnějších světových značek BrandZ, který sestavuje Kantar.

Celková hodnota značek v žebříčku Global Top 100 dosáhla rekordních 10,7 bilionu USD, což představuje meziroční nárůst o 29 %. Tento růst byl poháněn především technologickými disruptivními značkami, které v uplynulých 20 letech přispěly k většině nárůstu hodnoty napříč všemi sektory.

Základní výsledky

  • Apple si udržel svou vedoucí pozici čtvrtý rok po sobě, s hodnotou značky 1,3 bilionu USD, což představuje nárůst o 28 % oproti předchozímu roku. Jako jediná značka v žebříčku s hodnotou přes 1 bilion dolarů, Apple nyní představuje více než 12 % celkové hodnoty Global Top 100.
  • ChatGPT debutuje na 60. místě, což je nejvyšší umístění mezi nováčky od roku 2021, kdy do žebříčku vstoupila značka Nvidia. Nicméně ChatGPT může čelit silné konkurenci, protože značky jako Google a Microsoft budou reagovat na jeho výhodu prvního tahouna.
  • Amazon zaznamenal 50% nárůst hodnoty značky, která dosáhla 866 miliard dolarů. Tento růst je díky jeho silné pozici na trhu, která se soustředí na pohodlí a cenovou dostupnost, což umožnilo Amazonu prosperovat i ve složitých ekonomických podmínkách.
  • Instagram a TikTok zaznamenaly růst o 101 % a 25 %. Tento růst odráží pokračující vliv sociálních médií na formování spotřebitelských návyků a jejich roli při poskytování přímého prodeje spotřebitelům prostřednictvím e-commerce pro značky a influencery po celém světě.

TOP 10 nejhodnotnějších značek 2025

pořadí 2025

Značka

Hodnota značky 2025 (mil. USD)

změna vs. 2024 (%)

1.

Apple

1 299 655

28 

2.

Google

944 137

25

3.

Microsoft

884 816

24

4.

Amazon

866 118

50

5.

Nvidia

509 442

152

6.

Facebook

300 662

80

7.

Instagram

228 947

101

8.

McDonald’s

221 079

0

9.

Oracle

215 354

48

10.

Visa

213 348

13

Zdroj: Global Top 100 BrandZ, Kantar

Omezení investic do marketingu se nevyplácí

Značky ze Spojených států nyní představují 82 % celkové hodnoty žebříčku Global Top 100, což je výrazný nárůst oproti 63 % v roce 2006. Tuto dominanci však mohou narušit rostoucí vliv čínských značek a volatilita způsobená rostoucími celními sazbami. Čínské značky během posledních 20 let zdvojnásobily svou hodnotu a aktuálně tvoří 6 % celkové hodnoty žebříčku. Tento posun se odehrál na úkor evropských značek, jejichž podíl poklesl z 26 % v roce 2006 na současných 7 %.

„I v dobách ekonomických krizí si nejhodnotnější světové značky po dobu 20 let trvale vedly lépe než indexy S&P 500 a MSCI World. To je nezpochybnitelný důkaz hodnoty marketingu. Značka je nejcennějším aktivem firmy - a poslední, co by podniky měly v reakci na tržní otřesy dělat, je omezovat investice do marketingu,“ uvedl Martin Guerrieria, ředitel Kantar BrandZ

„Značky vznikají na základě kontinuální komunikace a zákaznické zkušenosti. Nejúspěšnější značky jsou konzistentní v komunikaci a dobře rozumí tomu, jakou nehmotnou hodnotu představují v myslích spotřebitelů. Nejprozíravější firmy dokážou své značky odlišit natolik, že jsou spotřebitelé ochotni platit vyšší cenu - protože vnímají přidanou hodnotu, což umožňuje udržet poptávku i při růstu cen a ochránit marži,“ dodal.

Z evropských značek roste Spotify či Zara

Mimo Spojené státy zaznamenaly výrazný růst tyto značky: švédský Spotify, který se znovu objevil v žebříčku Global Top 100 na 76. místě; indický Airtel, nejrychleji rostoucí telekomunikační značka na světě; argentinský retailer Mercado Libre, jediná značka z Latinské Ameriky v celém žebříčku; španělský řetězec Zara, který si polepšil o pět příček na 65. místo, a kanadská banka RBC, která zaznamenala největší meziroční růst hodnoty značky (43 %) mezi finančními značkami mimo USA.

Značky, které zásadně narušily svou kategorii nebo prošly strategickým repositioningem, se od roku 2006 podílely 71 % z celkového růstu 9,3 bilionu dolarů, který byl vytvořen v žebříčku Global Top 100 do současnosti.

V žebříčku pro rok 2025 se mezi tyto disruptivní značky nově zařazují Stripe a Chipotle, které se do globální stovky dostávají vůbec poprvé - konkrétně na 85. a 86. místě. Významnou pozici si dlouhodobě udržuje také Aldi, které se v žebříčku objevilo během posledních 20 let celkem 15krát a v roce 2025 se nachází na 94. příčce.

Maloobchod pokračoval ve svém po-pandemickém růstu, přičemž celkový růst hodnoty značek vzrostl o 48 %. Naopak hodnoty značek v kategoriích jako móda (0 %), potraviny a nápoje (-1 %) a osobní péče (-5 %) zůstaly na stejné úrovni nebo poklesly.

Podrobné výsledky najdete zde, infografika je ke stažení níže.

-mav-