Chatboty používá pravidelně každý čtvrtý Čech

pondělí, 21. července 2025, 07:00 Marketing, Výzkum MediaGuru

Mezi chatboty u Čechů dominuje ChatGPT, běžná je i komunikace s firemními boty, vyplývá z průzkumu Bot Doctora. 

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Více než 70 % Čechů už má zkušenost s konverzační umělou inteligencí ve formě chatbotů, 28 % je používá pravidelně – denně, týdně nebo alespoň jednou měsíčně.  Naopak zhruba 3 z 10 lidí je buď nikdy nevyužili, nebo ani neví, co to chatbot je. Vyplývá to z nového průzkumu Bot Doctora mezi více než 1000 Čechy.

Zdroj: Bot Doctor

Zdroj: Bot Doctor

Více než polovina respondentů (52 %) chatboty využívá jako alternativu k běžnému vyhledávání, podobný podíl (51 %) s jejich pomocí získává srozumitelnější vysvětlení složitých témat. Praktické úkoly, jako překlady, psaní textů nebo generování nápadů, jsou rovněž časté. Zábavní nebo čistě konverzační použití zůstává naopak v menšině.

Zdroj: Bot Doctor

Zdroj: Bot Doctor

Jasným lídrem mezi nástroji je ChatGPT. Mezi lidmi, kteří mají za poslední tři měsíce zkušenost s nějakým botem, právě ChatGPT využily dvě třetiny respondentů (66 %). S odstupem následují další známí AI asistenti jako Google Gemini (28 %), Copilot (19 %) či Meta AI (12 %). Téměř každý čtvrtý (26 %) pak potvrdil v posledních třech měsících zkušenost i s lokálním chatbotem, typicky od banky, operátora nebo jiné firmy či organizace.

„Masivní rozšiřování botů i do firem nebo organizací si bohužel také vybírá svou daň. Zatímco vytvořit jednoduchého chatbota nebo voicebota je přímočaré, udržet kvalitu jeho odpovědí a reakcí s rostoucími nároky uživatelů na rozsah témat je výrazně složitější,“ popisuje Martin Franc, zakladatel Bot Doctora, a dodává: „Boti se pak začnou chovat nevyzpytatelně nebo poskytovat nesprávné a neúplné odpovědi, uživatelé jsou frustrovaní a viní pochopitelně danou firmu nebo organizaci.“

Rostoucí trend botů ve firmách, institucích či organizacích dokládá i fakt, že osobní zkušenost s nimi má za poslední rok 54 % Čechů. Téměř polovina z nich tyto boty používá ke zjišťování informací o produktech, službách či objednávkách, čtvrtina pak prostřednictvím botů řešila i reklamaci nebo stížnost.

„Využívání botů pro reklamace a stížnosti ukazuje, že musí zvládat i emočně zabarvenou nebo krizovou komunikaci. Uživatele nezajímá, že jde stále o relativně nový typ technologie, očekávají výkon a funkčnost. První dojem přitom rozhoduje, jestli se k botovi vrátí. Pokud nefunguje hladce a hned napoprvé, ztrácí důvěru,“ varuje Franc.  

I přes většinově pozitivní nebo neutrální hodnocení zůstává část veřejnosti vůči technologii zdrženlivá. Celkem 70 % lidí, kteří mají s chatbotem osobní zkušenost, považuje používání konverzační AI za efektivní. Jen 16 % uživatelů hodnotí tuto technologii většinou jako neefektivní, dalších 6 % k ní má vyloženě odmítavý postoj.

-stk-