Přehled: Hlavní události v marketingu v roce 2016

středa, 28. prosince 2016, 09:05 Marketing MediaGuru

Rok 2016 zaznamenal významné rebrandingy, redesigny, změny strategií i uvedení novinek.

Rok 2016 s sebou přinesl rebranding několika zavedených značek, redesign poboček, změny komunikačních strategií i zajímavé kampaně. Na trh vstoupily nové značky, jiné odešly. Kromě toho mohly letos marketéři využít několik světových sportovních událostí, mezi nimiž dominovaly Olympijské hry v Riu. Do marketingové komunikace vstoupily také možnosti nových platforem či technologií. Přinášíme výběr důležitých události na poli českého marketingu.

(1) Rebranding na českém  trhu

Několik významných firem působících na českém trhu se letos rozhodlo pro radikální změnu – k rebrandingu. Společnost RWE se od září změnila na innogy, nicméně do konce letošního roku využívá duální branding. Důvodem ke změně je rozhodnutí německé matky, kde innogy vznikla pro účely nově vzniklé firmy. Na českém trhu dochází jen ke změně názvu, kterou komunikuje imageová a produktová kampaň v dlouhodobém konceptu Jarmila a jeho rodiny. 

Z důvodu vstupu na pražskou burzu název změnila také GE Money Bank. I ona pro komunikaci nového názvu Moneta Money Bank využívá již zavedený koncept s mrzutým kocourem, kterého doplnil Jiří Bartoška v roli veterináře.

Pro rebranding se rozhodl také internetový obchod parfums.cz, který se nyní jmenuje notino.cz. Hlavními důvody změny je jednak sjednocení názvu na všech čtrnácti trzích, kde firma působí, jednak šířka sortimentu. Kromě parfémů už totiž společnost dlouhodobě nabízí také výrobky určených pro péči o tělo. Česko je po Slovensku další zemí, která na nový název přechází.

Ke změně názvu se rozhodl také brněnský vyhledávač letenek Skypicker, jenž se přejmenoval na Kiwi.com. Důvodem bylo, že firem s předponou sky- působí v cestovním ruchu relativně hodně a také že v jihovýchodní Asii, které tvoří významný trh, se původní název špatně vysvětloval.

(2) Redesign poboček, prodejen i restaurací 

Letošní rok také přinesl nemalé investice do redesignu pobočkové sítě. K tomuto kroku přikročila například ČSOB, která by měla do konce roku proměnit 27 poboček, jejichž novou podobu začala testovat již před dvěma lety na pobočce v ulici Sokolovská v Praze. 

Na poli retailu investuje tímto směrem Penny Market, který chce své prodejny přiblížit tržišti. V remodellingu své sítě pokračuje také Lidl. Dále Datart své prodejny předělává ve dvou úrovních. Na první z nich, která by měla být letos dokončena, mění vstupní část a výlohy, na druhé vybrané prodejny tzv. humanizuje, tedy pracuje v nich s emocemi, lidskými tvářemi, atmosférou, kterou tvoří i podprahové věci jako šumění vody, zelená barva či vlastní vůně. Do konce roku by měla být „humanizována“ necelá desítka prodejen. Dalším hráčem z retailu je společnost Pet Center, která po akvizici Lucky Pet čítá 152 prodejen. Proměna sítě bude probíhat v časovém horizontu tři až pět let. Cílem je zlepšit orientaci zákazníků a celkově prostor provzdušnit.

McDonald’s do svých restaurací zavádí samoobslužné kiosky a spolu s nimi dostává restaurace vždy i nový design, a to s použitím přírodních materiálů, které mají odrazit environmentální směřování firmy.

(3) Na bankovním trhu probíhají změny

O 1. ledna vstoupí na český bankovní trh nový hráč. Záložna Creditas, spořitelní družstvo, která byla založena v roce 1996, získala bankovní licenci a od nového roku bude působit pod značkou Banka Creditas. Nyní má přes 20 tisíc členů a objem aktiv dosahuje více než 10 miliard korun. Nová bankovní značka bude stavět především na serióznosti a konzervativnosti.

Naopak se z trhu po pěti letech působení stáhla původně online banka Zuno, která patřila pod mateřskou Raiffeisenbank International Group. Bankovní aktivity byly převedeny na českou Raiffeisenbank.

(4) Baťa připravuje z Prahy globální ofenzívu

Původně česká značka obuvi Baťa už od loňského roku z Prahy připravuje novou jednotnou globální strategii. K tvorbě kreativy si přivzala agenturu McCann Prague, která kromě strategických a koncepčních věcí pro celý svět má také za úkol sjednotit podobu značky v jednotlivých regionech. Již nyní je jasné, že se Baťa zaměří především na svůj evropský původ, cílit bude zejména na ženy.

(5) Banky i spořitelny mění komunikační koncept

Komerční banka letos opustila dlouhodobý komunikační koncept personifikovaných produktů. Začátkem června představila novou kampaň, v níž zdůrazňuje svou připravenost být pro své klienty spolehlivým a respektovaným partnerem, který pomáhá plnit jejich sny a plány. Modrá pyramida svou komunikace postavila na kvalitě svých bankovních poradců. Equa Bank se pustila do vyprávění zmodernizovaných pohádkových příběhů. ČMSS chce svým klientům plnit jejich individuální představy o bydlení.

(6) Big Shock! chce šokovat pozitivně 

Nový komunikační koncept uvedla letos také česká značka energetického nápoje Big Shock! Pracuje v něm se svým názvem. Se sloganem „Shock Yourself!“ chce v komunikaci povzbuzovat individualitu a apelovat na možnost, že každý dokáže sám sebe překvapit a vybičovat se k výkonu. Do budoucna společnost Al-Namura nevyloučila ani uvedení nových produktových řad či další značky.

(7) Olympijské parky v regionálním pojetí

Letní olympiádu v Riu využil Český olympijský výbor k ještě větší aktivaci než před dvěma lety v Soči. Letos připravil spolu se sportovními svazy a olympijskými partnery hned několik olympijských parků. Hlavní Olympijský park byl umístěn na Lipně, jeho menší obdoby bylo možné navštívit v Ostravě, Pardubicích a Plzni. Ve všech čtyřech lokalitách si mohli návštěvníci vyzkoušet různé sportovní disciplíny. U příležitosti nadcházející zimní olympiády v Pchjongčchangu chce ČOV mít 15 až 20 olympijských parků.

(8) Škoda představila model Kodiaq

Automobilka Škoda letos představila svůj nový model Kodiaq. Světovou premiéru mělo nové SUV 1. září v Berlíně, už od srpna jej však podporuje kampaň Reconnect. Autosalónová premiéra se odehrála v Paříži. V České republice si ho mohli prohlédnout návštěvníci Designbloku. Zahájení prodeje je plánováno na první polovinu roku 2017.

(9) Pepsi do Česka přivezla Souboj chutí 

Pepsi v Česku uvedla známou aktivitu Pepsi Souboj chutí. Slepé testy chutí pod názvem Taste Challenge přitom poprvé představila před více než čtyřiceti lety. Letos v létě objela po republice sto míst, ve kterých spotřebitelé vybírali svého kolového favorita. Aktivace navázala na nedávno změněnou recepturu.

(10) Black Friday na českém trhu sílí

Značný nárůst na oblibě i prodejích zaznamenala na českém trhu nákupní akce Black Friday neboli Černý pátek. Nejenže se do ní letos zapojilo více subjektů, mnohé firmy také původně jednodenní akci protáhly na týden.

-stk-