Přehled: Hlavní události v marketingu v roce 2015

úterý, 29. prosince 2015, 07:30 Marketing MediaGuru

Přinášíme přehled významných událostí končícího roku na poli marketingu.

Rok 2015 pomalu končí. Uplynulých dvanáct měsíců s sebou přinesly nemalé změny s dopadem na marketingovou komunikaci. Automobilka Škoda představila svůj nový model Superb, mobilní operátoři se zaměřily na televizní produkty, Kofola bodovala se svou šišlající kampaní, Gambrinus se „přeměnil“ v malý pivovar, na trhu čerpacích stanic se usídlil Mol, obchodní řetězce investují do prémiových privátních značek a významný rozmach zaznamenal fenomén youtuberingu. Na trh se také vrátily značky staré doby – relaunch zažila značka Favorit, Pedro, Tuzex nebo Čezeta.

(1) Škoda Auto představila Superb

Česká automobilová značka Škoda letos v únoru představila nový model Superb. Vlajková loď značky se stala také jejím hlavním komunikačním tématem. Prezentovala ji na letošním Mistrovství světa v ledním hokeji, které se odehrálo v Praze a Ostravě. „Vyslala“ do vesmíru Žižkovskou věž. Na podzim uvedla také variantu combi.

(2) Mobilní operátoři nabízí digitální televize

Trojice mobilní operátorů se letos vedle vysokorychlostního internetu zaměřila i na nabídku digitálních televizí. O2 se svou O2 TV spustila v srpnu vlastní sportovní kanál O2 Sport, pro který získala práva na Premier League, Champions League a Synot ligy. T-Mobile se letos věnoval testování Mobilní televize a Vodafone začal nabízet mobilní televizi ve spolupráci se společností sledovanitv.cz.

(3) Na trhu čerpacích stanic probíhají změny

Maďarská společnost MOL vstoupila oficiálně na český trh a pustila se do výrazného zjednodušování svého portfolia, značky Lukoil, Slovnaft a letos získaná Agip na trhu skončí, zůstane zde jen Pap Oil a nový MOL. Do konce roku společnost rebrandovala na 80 čerpacích stanic ze své sítě. Zároveň uvedla i na svých stanicích i novou retailovou strategii, jejíž součástí je tzv. Fresh Corner, nabízející sortiment každodenní spotřeby, kávu a občerstvení.

Na svou gastro složku se zaměřila i značka Benzina, která podporuje své Stop Cafe i mimo čerpací stanice. Značka Shell zase rozšířila svou spolupráci s kavárenským řetězcem Costa Coffee. Původně pilotní projekt Costa Express je nyní dostupný na všech dálničních stanicích.

(4) Kofola bodovala se psem Ftefanem

Nápojářská společnost Kofola letos ve své hlavní kampani vsadila na postavu šišlavého psa Ftefana a nezalekla se ani zkomolení vlastní značky. Fofola v roce 2015 ovládla český YouTube. V první desítce virálních videí obsadila značka celkem pět příček, první čtyři a sedmou. Na Vánoce komunikuje tradičním prasátkem a nabízí po vstupu na burzu k odkupu své akcie.

(5) Gambrinus rozproudil české pivní moře

Značka Gambrinus společnosti Plzeňský Prazdroj se letos pokusila vyvrátit kolující mýty a zažité stereotypy o svém pivu. V kampani se převlékla za značku minipivovaru Patron a nechal je ochutnat pivařům. Na experiment, o kterém nevěděli ani hospodští, upozorňovala značka teasery, samotné odtajnění proběhlo v prime-time prostřednictvím tříminutových reklamních breaků. Na to značka navázala sérií spotů s cílem bořit další mýty.

(6) Obchodní řetězce sází na prémiové privátky

Obchodní řetězce začaly více investovat do prémiových privátních značek. Tzv. dostupný luxus je k dispozici nejen v Lidlu pod značkou Deluxe či v Tesco pod značkou Finest, ale i v Penny Marketu, jenž nabízí značku Selection, v Kauflandu, který uvedl Exquisit, nebo třeba v Bille se značkou Premium.

(7) Lidl do prodejní sítě investuje devět miliard

Diskontní řetězec Lidl nadále investuje do zlepšení své image. K dlouhodobé komunikaci se přidává i redesign prodejen a optimalizace skladových prostor. Do jejich zlepšení chce společnost v příštích třech letech na českém trhu investovat devět miliard korun. První prodejna nového typu ve střední a východní Evropě byla otevřena 7. prosince v Berouně.

(8) Návrat starých značek

Letošní rok zaznamenal také návrat několika pozapomenutých českých značek. V polovině března se vrátilo kolo Favorit, nyní se profiluje jako prémiová módní značka, která cílí především na afluentní zákazníky se zájmem o městský život a módu. S exkluzivitou se chce spojovat i značka Tuzex, která oznámila svůj návrat. Chce navázat na svou tradici s využitím nových technologií. Zpět je také Pedro, původně značka jahodové žvýkačky, která však nyní zastřešuje i další produkty v segmentu cukrovinek. V pražských Letňanech otevřela rovněž svou vůbec první prodejnu v republice. V novém se vrací také značka Čezeta, jež se proslavila svým skútrem Čezeta 506 zvaným „prase“. Sázkou na spojení tradice s novými technologie chce oslovit český i německý trh.

(9) Fenomén youtuberingu se rozmáhá

Rok 2015 se také nesl na sílící vlně youtuberingu. Zájem mladé generace o hvězdy českého YouTube dokazuje nejen počet zhlédnutí jejich zveřejněných videí či zásah na sociálních sítích, ale i první ročník festivalu Utubering, jenž se konal v červnu v pražských Letňanech. Masová návštěvnost i přes nepřízeň počasí ukázala, že youtubeři mladou generaci baví. Na jejich nezanedbatelnou komunikační sílu stále více proto sází i zadavatelé reklamy. Nejvíce se zatím vyplácí značkám ze segmentu FMCG.

(10) Instagram se otevřel inzerentům

Po testování reklamního potenciálu na vybraných trzích se nejrychleji rostoucí sociální síť Instagram otevřela zadavatelům i na českém trhu. Pro reklamní úspěch na této vizuální síti je podle regionálního ředitele Facebooku Roberta Bednarskiho nutné dbát především na kvalitu, relevantnost a uvěřitelnost sdělení. „Instagram není platforma, kde můžete začít komunikovat bez jasně definované strategie,“ dodává.

-stk-