Top události 2016 ve slovenských médiích

pátek, 30. prosince 2016, 10:30 Slovensko Ivan Krasko

RTVS, Europa 2, Penta, Netflix, Piano...Mediální události roku na Slovensku.

Přinášíme přehled nejdůležitějších událostí, které se odehrály na slovenské mediální scéně v roce 2016.

RTVS terčem vyjádření politiků

Veřejnoprávní RTVS musela čelit intenzívnějšímu „zájmu“ politiků. Nejprve vládní koalici rozdělil záměr zvýšit tzv. koncesionářské poplatky, poté měl předseda vládní SNS vyjádření o „správě RTVS“ stranou SNS, jak uvádějí slovenské HN, a kritizoval obsah vysílání a „házení peněz do Dunaje“. Funkční období šéfa RTVS Václava Miky končí v roce 2017.

Pozitivní vývoj reklamních investic

Pro rok 2016 je na slovenském trhu odhadován růst reklamy. „Samozřejmě, základem jsou dobré obchodní a finanční výsledky klientů, kteří zaznamenali po šesti letech určité stagnace a poklesu pozitivní trend ve svém byznysu,“ řekl pro MediaGuru.cz buying director mediální agentury Unimedia Juraj Máťuš.

Mediální agentura Penty začala servisovat klienty

Investiční skupina Penta, která na Slovensku vstoupila do několika mediálních projektů, se rozhodla také založit vlastní mediální agenturu Media and Digital Services. Plnohodnotně začala fungovat od ledna 2016, odkdy zastřešuje nákup reklamního prostoru v médiích pro klienty Poštová banka, J&T Banka, J&T Real Estate nebo Zuno, jak informoval server Mediálne.sk.

Rok změn pro slovenskou Europu 2

Slovenská verze Evropy 2 prošla v roce 2016 sérií změn. Od ledna začala prodávat její reklamní prostor společnost Radio Services. Později stanice dostala novou šéfku, prvního slovenského manažera po několika letech. „Byla bych ráda, kdyby se mi podařilo uklidit značku tak, aby šla jedním směrem. (...) Chci vybudovat kvalitní digitál, kvalitní webovou stránku, propojit to se sociálními sítěmi a být všude tam, kde cílová skupina reálné je,“ uvedla Tatiana Ďuricová pro náš web.

Konec Piana na Slovensku

Systém zpoplatnění přístupu k obsahu internetových portálů Piano v závěru letošního roku na Slovensku skončí. Již v minulosti několik slovenských médií z projektu společného předplatného vystoupilo. „Po pěti úspěšných letech jsme se rozhodli uzavřít národní paywall na Slovensku. Dovolíme tak vydavatelům lépe zaměřit úsilí na vlastní platební brány,“ uvedl technický ředitel Piano Media Stuart Ashford. Více informací.

News and Media Holding se transformovala

Mediální dům Penty má za sebou období transformace. „Co vnímám jako absolutní prioritu, je transformace – všeho od redakčních týmů přes obchodní, produktové... to je oblast, ve které nemůžete usnout,“ řekl šéf slovenského NMH Peter Mertus. Nastaly také personální změny, z téměř 500 lidí ve firmě se vyměnilo asi 120 [stav k červnu].

Premiér Fico útočil na novináře

Slovenský premiér Robert Fico pokračoval v útoku na novináře a nedávno vyhlásil, že někteří z nich jsou „špinavé protislovenské prostitutky“. O jeho ataku informovala podle HN také agentura Reuters a od ní informaci převzala další světová média.

Programatic na Slovensku roste

Po těžkých začátcích a opatrnosti publisherů si programatic nachází cestu i na slovenský trh. „Vzhledem k tomu, že programatická reklama ve větší míře na Slovebsku začala teprve nedávno, předpokládáme stále velké nárůsty v budoucnu. Náš odhad je cca 100% meziroční nárůst 2016/2015,“ uvedla executive directorka IAB Slovakia Dáša Karpelová. „Jsme aktuálně někde na úrovni kolem 20 % z objemu digitální reklamy. Předpokládám, že do tří let to bude více než polovina,“ řekl CDO a člen představenstva Petit Pressu Peter Mačinga. Více informací.

Vysílání českých stanic se pročišťuje

V oblasti vysílání českých kanálu došlo k posunu. Nova se dohodla na vypínání svých kanálů na Slovensku a uspěla s návrhem na předběžné opatření ve věci neoprávněného přeshraničního šíření svých stanic. Slovenský soud předběžným opatřením nařídil kabelovému operátorovi Satro, aby na Slovensku zastavil šíření televizních stanic české skupiny Prima. Vznikly a postupně se rozšiřují stanice určené pro mezinárodní trhy Markíza International, Joj Family, Nova International a chystá se slovenská verze Primy.

Netflix také na Slovensku

VOD platforma Netflix vstoupila do 130 zemí včetně Česka a Slovenska. Netflix svoji rozsáhlou expanzi avizoval na začátku loňského roku. Ve většině nových zemí je služba zatím dostupná jen v angličtině.

Další události

Slovenský Denník N postupně snižuje ztrátu

CME se chystá opustit na Slovensku vysílání DVB-T

Penta neuspěla s žalobou proti Denníku N

Ringier a Azet.sk dokončili spojení a sloučili se

Versa Media postavila na Slovensku nové redakce

Personální změny

V roce 2016 nastalo několik personálních změn v médiích. Programovou ředitelkou TV Markíza se stala Martina Lišková. Dosavadní šéf reklamy Markízy Florian Skala převzal řízení bulharské divize CME. Obchodním ředitelem slovenského Ringier Axel Springer se stal Michal Žatkuliak. Milan Mokráň odešel z VLP do Petit Pressu.TA3 skončil generální ředitel Martin Ilavský, nahradila ho Martina Kyselová. Spolumajitel Fun Rádia Boris Kollár vstoupil do politiky a dostal se do parlamentu.

Rozhovory MediaGuru.cz

V průběhu roku 2016 přinesl MediaGuru sérii rozhovorů s top manažery slovenských mediálních domů:

Vladimír Mužík: Mafra Slovakia chce růst v digitálu, rozšíří HN televizi

Vincent Štofaník: Mladší posluchače komerčním rádiím nenechám

Radek Pazděna: Versa Media postavila na Slovensku nové redakce

Šéfka Europy 2: Od Česka všechno neodstřihneme

Šéf Zoznamu: Nelze stavět jen na jednom zdroji příjmu

Ivan Antala: Koncentrace mediální moci už nastala

Peter Mertus: Kvůli Pentě nikdo neodešel

Denis Roman: Vzal jsem si příklad z českého trhu

Tomáš Bella: Můžeme kdykoli zůstat s Denníkem N jen online

Šéf Fun rádia: Chtěli jsme zfúzovat s Europou 2

Bauer Media SK: V digitálu jsme nenašli model