Přehled událostí v marketingu v roce 2017

čtvrtek, 28. prosince 2017, 08:25 Marketing MediaGuru

Rok 2017 byl ve znamení vstupu nových značek i konceptů na trh.

Uplynulý rok 2017 s sebou přinesl vstup několika nových značek na český trh. Některé stávající značky výrazně změnily vizuální identitu, jiné zainvestovaly do redesignu své pobočkové sítě či vlastní monobrandové prodejny. Představeny byly mnohé nové komunikační koncepty. Na poli retailu probíhá posun od nákupu k zážitku.

(1) Nové zahraniční značky vstupují na trh

V letošním roce vstoupila na trh řada nových značek. Z módních značek se jedná například o Oysho, Pink Woman, Yamamay, Karl Lagerfeld, Boux Avenue, Palmers, Armani Exchange, kabelky Save My Bag, šály Sbellneck, sportovně laděné AW Lab, z dekorací Zara Home, šperky Thomas Sabo či elektronika Denon. Přes Freshlabels je na trhu přítomna také značka Freitag. Po sedmi letech se vrátily hodinky Swatch. Do bankovního sektoru přibyla rebrandingem a rozšířením služeb původního Cetelemu značka Hello bank!. Na trhu vnitrostátních autobusů začal působit Flixbus, do oblasti bikesharingu přišla čínská značka ofo. V oblasti gastronomie zde otevřely své první provozovny v České republice značky Andiamo, Pizza Hut, Vapiano či Mr. Kebab. Akvizicí sítě Forty’s Pizza přišla španělská Telepizza. Z fitness značek zde otevřel své první studio John Reed. PepsiCo na český trh přivedlo značku Cheetos, Kofola přinesla Water by Radenska a Tchibo uvedlo ve světové premiéře Mazagrande.

(2) Redesign značek: původ a tradice hraje prim

Některé stávající značky letos prošly redesignem. Výrazný je příklon k historii, na kterou mnohé značky v nové podobě odkazují.  Četné změny proběhly na poli pekáren, kde novou vizuální identitu představily značky Odkolek, Penam i Zemanka. Redesign se dotkl i cukrovinek Modré z nebe, piva Staropramen, americké RC Coly či sklářské značky Rückl, jež se díky tomu stala pod vedením Ronyho Plesla absolutním vítězem letošního Designbloku. Celé portfolio svých značek redesignovala česká ekodrogerie Tierra Verde. Ke změně loga přistoupil také dopravce Leo Express nebo společnost Sazka.

(3) Značky přicházejí s novým komunikačním konceptem

S novým dlouhodobým komunikačním konceptem vyšla v letošním roce například Česká spořitelna – se sloganem Když ve vás někdo věří, dokážete víc vypráví skutečné příběhy svých klientů. Svůj nový globální koncept, jenž vznikl v Praze, představila také obuvnická značka Baťa, s komunikací „…& jsem s tím v pohodě chce oslovovat širokou veřejnost. Staropramen se zaměřil na svůj smíchovský původ, Krušovice na charakter a Gambrinus na krále. Značka Mora chce kampaní Plná života od 1825 připomenout spotřebitelům, při kolika významných okamžicích je provázely její kuchyňské spotřebiče. Na podobnou notu hraje i olej Lukana. Fidorka staví na rivalitě. Spak obsadil do hlavní role svého majitele. Zonky pracuje s maskotem ve stylu Alfa. Mall.cz nasadil holuby.

Dále se dají čekat změny v marketingové komunikaci u značek, které změnily kreativní agenturu, to je případ pivní značky Krušovice, Monety Money Bank, která však s kocourem zdaleka nekončí, nebo Air Bank, jež po šesti letech rozvázala spolupráci s Ogilvy.

(4) Investice putují i do rozvoje pobočkové sítě

Nemálo subjektů na trhu investuje do rozvoje své pobočkové sítě. O2 chce v následujících dvou letech do redesignu svých 150 obchodů dát stovky miliony korun. Redesignem postupně prochází i pobočková síť České spořitelny, Monety Money Bank nebo Hello bank!, svá poradenská centra modernizuje Modrá pyramida. Nový koncept pro mladé představila Komerční banka. Banky přitom kladou důraz na neformálnost a otevřený kontakt s klienty, přepážky mizí, na scénu přichází technologie a káva.  

Nový showroom v japonském stylu vytvořila značka Lexus. Své prodejny inovuje také řetězec s obuví CCC a Humanic či módní značka Lacoste, modernizaci své sítě se věnují i lékárny Benu.

Do monobrandových kamenných prodejen se na českém trhu rozhodla vstoupit mimo jiné značka Converse či MyWalit. Svůj vlajkový obchod otevřela v Praze Preciosa. Kamenné zastoupení v podobě prvního zákaznického centra má také výrobce chytrých mobilních telefonů Huawei.

(5) Nákupní centra rekonstruují, rozšiřují restaurační plochu

V říjnu otevřelo po tříleté rekonstrukci Centrum Chodov, které nově na ploše 102 266 m² nabízí více než 300 značek. Oproti původní podobě se výrazně navýšila plocha pro restaurace a kavárny, přibyl megaplex Cinema City s 18 sály či saunový komplex, to vše reflektuje globální trend, že návštěvníci v nákupních centrech tráví čas i jinak než nákupy.

K rozšíření letos také přistoupilo obchodní centrum IGY České Budějovice. Zcela nově bylo vystavěno obchodní centrum Central Jablonec. Celkem by mělo v České republice letos vzniknout téměř 58 tisíc m² nových obchodních ploch.

Do rekonstrukce investuje také Freeport Fashion Outlet v Hatích u Znojma, pražské Palladium či Arkády Pankrác, které chtějí prostor pro restaurační zařízení se zdvojnásobit. V Ostravě vznikne příští rok Géčko, u pražského letiště v dubnu otevře největší outlet v zemi.  

(6) Obchodní řetězce testují nové modely

Obchodní řetězce letos zaváděly do svých konceptů mnohé novinky. Lidl se kromě své kauzy s křesťanskými kříži více pustil do módy a ve spolupráci s modelkou Heidi Klum vytvořil speciální kolekce. Na jaře představil vlastní stravenky, na podzim spustil e-shop a před Vánocemi oznámil, že vstupuje s novým formátem do obchodních center, první prodejna nového typu bude na Letné. Na českém trhu také začal budovat u svých prodejen také rychlonabíjecí stanice, což testuje také Billa.  

Dále lze na retailovém trhu pozorovat čím dál větší důraz na lokální dodavatele a zdravé stravování. Penny Market k regionálním pekařstvím, pivovarům a dodavatelům ovoce a zeleniny přidal letos rozšířenou nabídku vín od moravských vinařů. Zastoupení českých výrobků ve svých obchodech rozšířil pod značkou Česká chuť také Albert. Ten rovněž investoval do redesignu svých hypermarketů – první z nich představil na Chodově, kde zaujme například možnost sklidit si z mini záhonků čerstvé bylinky. Spolupráci s lokálními dodavateli zintezivnila rovněž společnost Makro v rámci svého nového konceptu Inspirace, v němž změnila nejen design interiéru, ale i sortiment. Do nabídky byly zařazeny nové položky, rozšířena byla oblast zdravého stravování, exotická kuchyně či ekodrogerie. Po pilotní prodejně na pražských Stodůlkách se nový koncept rozšíří do celé sítě.

Na možnost skenování zboží v průběhu nákupu se zaměřují řetězce Globus a Tesco, po speciálním skeneru je možné využít i mobilní aplikaci.  

Sklizeno uvedlo nový koncept prodejny s bistrem. Tchibo otevřelo již druhou prodejnu mimo obchodní centra. V oblasti drogistických řetězců dm drogerie markt plánuje začátkem příštího roku spuštění e-shopu. Z lékáren Dr. Max investuje do rozvoje svých dermokoutků. Z řetězců se sportovním zbožím vstoupil Hervis Sports na pole půjčoven lyží. A IKEA se rozhodla dát druhou šanci použitému nábytku ve vlastních bazarech.

(7) Čerpací sítě se více věnují doplňkovým službám

Gastronomická nabídka hraje u čerpacích stanic obecně stále důležitější roli. Benzina rozšířila ve svém konceptu Stop Café nabídku o zdravá jídla z čerstvých surovin, na vybraných čerpacích stanicích na dálnicích budou nabízena i čerstvá jídla vytvořená přímo na základě objednávky zákazníka. O kvalitu a čerstvost dbá i Shell s novým konceptem delibyShell či MOL s koncept Fresh Corner. OMV letos nově zařadila čerstvě připravené sendviče, jejíž recepturu připravil šéfkuchař Emanuel Ridi. 

(8) Do gastra vstupují inovace i nečekaní hráči

Na poli gastro provozoven bylo rovněž rušno. Kromě již zmíněných nových značek, které letos vstoupily na český trh, se na něm objevili noví hráči z řad výrobců či prodejců. Madeta se chce zaměřit na rozvoj svých mléčných barů Madetka, zatím má dva v Českých Budějovicích. Do kavárenského světa vstoupila také Sazka, která za letošní rok vybudovala pět Kaváren Štěstí, kde propojuje svět kávy s loterií.

Již zavedené koncepty zkouší nové formáty: Costa Coffee otevřela na pražském Hlavním nádraží Costa Pronto, CrossCafé testuje první drive pobočku, McDonald’s zavádí samoobslužné kiosky i možnost sestavit si vlastní burger, na rozvoz se soustředí KFC a Vegg-Go. Výrazný redesign oznámila síť Subway.

Rodinný pivovar Bernard, jenž se velmi zviditelnil se svou „kampaní s pin-up girls“, uvedl nový koncept Bernard Bar. Braník otevřel Výčep, Gambrinus představil Srdcovku.

 (9) Sdílená ekonomika láká i zavedené hráče

Velcí hráči se pouští na pole sdílené ekonomiky. Volkswagen představil pod novou značkou Moia svůj koncept spolujízdy, vyvinul i vlastní elektromobil s prostorem až pro šest cestujících. Škoda Auto zase podporuje rozvoj carsharingové služby HoppyGo. Do sdílení automobilů investuje přes SmileCar také dopravce Leo Express.

Na pole bikesharingu vstoupila již zmíněná čínská značka ofo. Do české Rekoly vstoupil investorsky Ondřej Fryc. Za značkou VeloNet stojí BigBoard a za elektrokoly HomePort Charles Alexei Butler, jenž působí v celé řadě firem, mimo jiné i v představenstvu společnosti Datart.

(10) Vznik asociací

Na českém trhu letos také vzniklo několik oborových asociací. V létě vzniklo v Praze zastoupení Asociace lokačního marketingu pro východní Evropu, dále Česká eventová asociace, na podzim zahájila Asociace virtuální a rozšířené reality.

-stk-